Logo

Agnieszka Kraińska – nauczycielka, edukatorka, animatorka dialogu

Jestem nauczycielką przyszłości. Uczę wiedzy o społeczeństwie, edukacji obywatelskiej, a także odpowiedzialnego i etycznego korzystania z AI. Od lat angażuję młodzież w projekty obywatelskie, społeczne, które pozwalają kształtować kompetencje przyszłości.

Agnieszka Kraińska czytająca książkę

Tak wygląda moja praca w pigułce.

Od dwóch dekad zamieniam lekcje WOS-u w laboratoria obywatelskiej sprawczości. Wspólnie z młodzieżą zrealizowałam już ponad trzydzieści projektów społecznych. Za swoją pracę i zaangażowanie otrzymałam szereg nagród — od Ministra Edukacji po lokalne w tym tytuł „Człowieka Roku”.

Lat w edukacji

20+


Praktyka w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i wyższej, prowadząc zajęcia obowiązkowe, a także fakultatywne takie jak warsztaty i projekty społeczne. Działania edukacyjne realizuję też we współpracy z organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi.

Zdjęcie osób podczas gali

Projektów młodzieżowych

60+


Społeczne, obywatelskie i międzykulturowe inicjatywy.

Nagród i wyróżnień

10+


Od ministra po „Człowieka Roku” w Żorach.

Zdjęcie na ściance

Czym się zajmuję?

Od etycznego AI, przez edukację obywatelską, architektoniczną, partycypacyjną czy debaty - łączę różne dziedziny wiedzy i nauki, by wyposażyć młodych ludzi w umiejętności potrzebne do świadomego, odpowiedzialnego i kreatywnego współtworzenia świata.

Etyczne AI

Uczę, jak korzystać z AI z poszanowaniem praw człowieka.

Edukacja obywatelska

Wspieram rozwój świadomych, aktywnych i odpowiedzialnych obywateli i obywatelek. Chcę, aby młodzi ludzie byli gotowi do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i mogli wpływać na otaczający ich świat wzmocnieni w poczucie sprawczości.

Edukacja architektoniczna

Pokazuję, jak dzięki partycypacji możemy kształtować i wpływać na nasze otoczenie.

Edukacja międzykulturowa

Przybliżam różnorodność kultur i perspektyw.

Komunikacja interpersonalna w zespole

Umiejętności miękkie są niezwykle ważne w nowoczesnym społeczeństwie, warto je kształtować jako swój potencjał i umiejętność budowania relacji.

Praca z uczennicą i uczeniem zdolnym

Potencjał młodych ludzi do przyswajania wiedzy jest ogromny, merytoryczne wsparcie w jego budowaniu jest niezwykle ważne.

Debaty

Umiejętność prowadzenia dyskusji merytorycznej, argumentacyjnej i koncyliacyjnej pozwala budować dialog, co jest ważną kompetencją przyszłości.

Dziennikarstwo

Umiejętność zbierania informacji, krytyczne myślenie czy zadawanie pytań to ważne kompetencje, które dają wiele możliwości, w świecie gdzie prawdziwa informacja jest w cenie.

Moje wykształcenie

Szerokie wykształcenie – od politologii po edukację architektoniczną – daje mi perspektywę łączenia nauk społecznych z praktyką. Uzupełnione międzynarodowymi seminariami, przekłada się na globalne spojrzenie, które wnoszę do pracy z młodzieżą.

Studia magisterskie
  • Politologia i nauki społeczne – specjalność społeczno-ustrojowa
Studia podyplomowe
  • Historia
  • Wychowanie do życia w rodzinie
  • Archikultura – edukacja architektoniczna
Międzynarodowe seminaria
  • Summer Institute for Teachers, Columbia University, Nowy Jork
  • Memorial de la Shoah, Paryż
  • Yad Vashem, Jerozolima

Osiągnięcia, które budują historię

Każda nagroda to nie cel sam w sobie, lecz sygnał, że wspólne działania naprawdę zmieniają rzeczywistość. Poniższa oś czasu pokazuje kamienie milowe, dzięki którym kolejne pokolenia zyskują wiarę w swoje możliwości.

  • Agnieszka Kraińska

    2016

    Liderka Dialogu

    Jestem lokalną aktywistką zaangażowaną w dialog polsko-żydowski, walkę z antysemityzmem, edukację w dziedzinie historii i kultury żydowskiej oraz zajmujących się ochroną dziedzictwa żydowskiego w Żorach. Jestem jedną z wielu działających w ramach Forum Dialogu, fundacja ta tworzy dla nich przestrzeń wymiany doświadczeń oraz poszerzania wiedzy i umiejętności.

  • Statuetka Człowiek Roku

    2016

    Człowiek Roku – tuŻory.pl

    Wyróżnienie nadane przez mieszkańców Żor za działania na rzecz społeczności lokalnej, a także działania na rzecz dialogu i przywracania pamięci o historii lokalnej związanej ze społecznością żydowską. Doceniono też społeczną inicjatywę uczniowskiego Radia Floryda (obecnie miejskie internetowe Radio Żory) oraz liczne inicjatywy aktywizujące młodzież.

  • Nominacja do nagrody

    2020

    Nominacja do Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”

    Nominowana za nauczanie w duchu tolerancji, zaangażowanie społeczne i kształtowanie wrażliwości młodzieży. Doceniono szczególnie inspirowanie uczniów do działania zgodnego z zasadami poszanowania drugiego człowieka.

  • Dyplom MEiN

    2021

    Nagroda Ministra Edukacji i Nauki

    Otrzymana za wybitne osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze. Nagroda jest potwierdzeniem cennej pracy edukacyjnej, innowacyjności oraz zaangażowania w rozwój uczniów i uczennic, zarówno w sferze merytorycznej, jak i społecznej.

  • Dyplom Nauczyciel Roku

    2022

    Nominacja do tytułu Nauczyciela Roku Głosu Nauczycielskiego

    Zgłoszona przez uczniów i uczennice za wyjątkową relacyjność, otwartość i zdolność tworzenia inspirującego środowiska nauki. Nominacja była wyrazem uznania dla bliskich relacji z młodzieżą i efektywnego wspierania ich w rozwoju.

  • 2023

    Wolontariusz Roku – ŻCOP

    Wyróżniona przez Żorskie Centrum Organizacji Pozarządowych za działalność w ramach Patrolu Obywatelskiego podczas pandemii COVID-19. Angażowała się w działania pomocowe, wspierając lokalną społeczność w trudnym czasie.

  • Certyfikat Zwolnieni z Teorii

    2019–2025

    Certyfikat „Nauczycielka Zwolniona z Teorii”

    Corocznie otrzymuje certyfikat nauczyciela programu, wspierając uczniów w realizacji projektów społecznych. Pod jej opieką powstało wiele inicjatyw uczniowskich o realnym wpływie na lokalną społeczność.