Agnieszka Kraińska – nauczycielka, edukatorka, animatorka dialogu
Jestem nauczycielką przyszłości. Uczę wiedzy o społeczeństwie, edukacji obywatelskiej, a także odpowiedzialnego i etycznego korzystania z AI. Od lat angażuję młodzież w projekty obywatelskie, społeczne, które pozwalają kształtować kompetencje przyszłości.



Tak wygląda moja praca w pigułce.
Od dwóch dekad zamieniam lekcje WOS-u w laboratoria obywatelskiej sprawczości. Wspólnie z młodzieżą zrealizowałam już ponad trzydzieści projektów społecznych. Za swoją pracę i zaangażowanie otrzymałam szereg nagród — od Ministra Edukacji po lokalne w tym tytuł „Człowieka Roku”.
Lat w edukacji
20+
Praktyka w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i wyższej, prowadząc zajęcia obowiązkowe, a także fakultatywne takie jak warsztaty i projekty społeczne. Działania edukacyjne realizuję też we współpracy z organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi.

Projektów młodzieżowych
60+
Społeczne, obywatelskie i międzykulturowe inicjatywy.
Nagród i wyróżnień
10+
Od ministra po „Człowieka Roku” w Żorach.

Czym się zajmuję?
Od etycznego AI, przez edukację obywatelską, architektoniczną, partycypacyjną czy debaty - łączę różne dziedziny wiedzy i nauki, by wyposażyć młodych ludzi w umiejętności potrzebne do świadomego, odpowiedzialnego i kreatywnego współtworzenia świata.
Etyczne AI
Uczę, jak korzystać z AI z poszanowaniem praw człowieka.
Edukacja obywatelska
Wspieram rozwój świadomych, aktywnych i odpowiedzialnych obywateli i obywatelek. Chcę, aby młodzi ludzie byli gotowi do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i mogli wpływać na otaczający ich świat wzmocnieni w poczucie sprawczości.
Edukacja architektoniczna
Pokazuję, jak dzięki partycypacji możemy kształtować i wpływać na nasze otoczenie.
Edukacja międzykulturowa
Przybliżam różnorodność kultur i perspektyw.
Komunikacja interpersonalna w zespole
Umiejętności miękkie są niezwykle ważne w nowoczesnym społeczeństwie, warto je kształtować jako swój potencjał i umiejętność budowania relacji.
Praca z uczennicą i uczeniem zdolnym
Potencjał młodych ludzi do przyswajania wiedzy jest ogromny, merytoryczne wsparcie w jego budowaniu jest niezwykle ważne.
Debaty
Umiejętność prowadzenia dyskusji merytorycznej, argumentacyjnej i koncyliacyjnej pozwala budować dialog, co jest ważną kompetencją przyszłości.
Dziennikarstwo
Umiejętność zbierania informacji, krytyczne myślenie czy zadawanie pytań to ważne kompetencje, które dają wiele możliwości, w świecie gdzie prawdziwa informacja jest w cenie.
Moje wykształcenie
Szerokie wykształcenie – od politologii po edukację architektoniczną – daje mi perspektywę łączenia nauk społecznych z praktyką. Uzupełnione międzynarodowymi seminariami, przekłada się na globalne spojrzenie, które wnoszę do pracy z młodzieżą.
Studia magisterskie
- Politologia i nauki społeczne – specjalność społeczno-ustrojowa
Studia podyplomowe
- Historia
- Wychowanie do życia w rodzinie
- Archikultura – edukacja architektoniczna
Międzynarodowe seminaria
- Summer Institute for Teachers, Columbia University, Nowy Jork
- Memorial de la Shoah, Paryż
- Yad Vashem, Jerozolima
Osiągnięcia, które budują historię
Każda nagroda to nie cel sam w sobie, lecz sygnał, że wspólne działania naprawdę zmieniają rzeczywistość. Poniższa oś czasu pokazuje kamienie milowe, dzięki którym kolejne pokolenia zyskują wiarę w swoje możliwości.

2016
Liderka Dialogu
Jestem lokalną aktywistką zaangażowaną w dialog polsko-żydowski, walkę z antysemityzmem, edukację w dziedzinie historii i kultury żydowskiej oraz zajmujących się ochroną dziedzictwa żydowskiego w Żorach. Jestem jedną z wielu działających w ramach Forum Dialogu, fundacja ta tworzy dla nich przestrzeń wymiany doświadczeń oraz poszerzania wiedzy i umiejętności.

2016
Człowiek Roku – tuŻory.pl
Wyróżnienie nadane przez mieszkańców Żor za działania na rzecz społeczności lokalnej, a także działania na rzecz dialogu i przywracania pamięci o historii lokalnej związanej ze społecznością żydowską. Doceniono też społeczną inicjatywę uczniowskiego Radia Floryda (obecnie miejskie internetowe Radio Żory) oraz liczne inicjatywy aktywizujące młodzież.

2020
Nominacja do Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
Nominowana za nauczanie w duchu tolerancji, zaangażowanie społeczne i kształtowanie wrażliwości młodzieży. Doceniono szczególnie inspirowanie uczniów do działania zgodnego z zasadami poszanowania drugiego człowieka.

2021
Nagroda Ministra Edukacji i Nauki
Otrzymana za wybitne osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze. Nagroda jest potwierdzeniem cennej pracy edukacyjnej, innowacyjności oraz zaangażowania w rozwój uczniów i uczennic, zarówno w sferze merytorycznej, jak i społecznej.

2022
Nominacja do tytułu Nauczyciela Roku Głosu Nauczycielskiego
Zgłoszona przez uczniów i uczennice za wyjątkową relacyjność, otwartość i zdolność tworzenia inspirującego środowiska nauki. Nominacja była wyrazem uznania dla bliskich relacji z młodzieżą i efektywnego wspierania ich w rozwoju.

2023
Wolontariusz Roku – ŻCOP
Wyróżniona przez Żorskie Centrum Organizacji Pozarządowych za działalność w ramach Patrolu Obywatelskiego podczas pandemii COVID-19. Angażowała się w działania pomocowe, wspierając lokalną społeczność w trudnym czasie.

2019–2025
Certyfikat „Nauczycielka Zwolniona z Teorii”
Corocznie otrzymuje certyfikat nauczyciela programu, wspierając uczniów w realizacji projektów społecznych. Pod jej opieką powstało wiele inicjatyw uczniowskich o realnym wpływie na lokalną społeczność.